Nieuws Netwerken - AVO-BodyHealthStudio

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:


De marketinglessen van
sportmasseur Ad Vogels

"Netwerken is het sleutelwoord voor succes"

Al twintig jaar is Ad Vogels inmiddels sportmasseur. Lange tijd was sportverzorging "iets wat hij er bij deed." Sinds een jaar of zeven is hij volledig zelfstandig ondernemer met een praktijk in Den Bosch. "Er is niet echt een blauwdruk voor het opbouwen van een eigen bedrijf. Je leert het met vallen en opstaan én hard werken."Een gesprek over de marketing van de sportverzorging.

Tekst: Guido Willemsen

Als voormalig topsporter –hij maakte deel uit van het nationale Taekwondo team- wist Ad Vogels altijd al dat hij bij sport betrokken wilden blijven. "Ik ben al vrij snel naast mijn dagelijkse werk begonnen met het volgen van cursussen op het gebied van massage. Later heb ik zelf cursussen gegeven, onder meer voor een opleidingsinstituut in Eindhoven. Hoewel ik een heel gemengd klantenbestand heb, van directeuren tot huisvrouwen, ligt mijn grote passie bij het behandelen –van preventief tot curatief- van sporters. In de loop der jaren heb ik een groot netwerk onder sportclubs en sporters opgebouwd."

ERGONOMIE
Bij zijn vorige werkgever, KPN, kreeg Ad Vogels de mogelijkheid om zijn opgebouwde kennis in praktijk te brengen. "Ik had het geluk dat ik binnen het bedrijf aan de slag kon met het geven van netwerkplekinstructies in het kader van de ergonomie om te voorkomen dat werknemers aandoeningen tijdens het werk opliepen. Ook begeleidde ik diverse sportteams van KPN bij internationale wedstrijden door heel Europa. In een latere fase mocht ik van KPN een cursus volgen tot Zelfstandig Ondernemer, wat me ondermeer heeft geholpen bij het opstellen van een ondernemersplan. Dat vormde de basis voor mijn huidige praktijk.

NETWERKEN
Netwerken’ is het sleutelwoord bij de opbouw van een praktijk, stelt Vogels. "Er bestaat niet echt een blauwdruk voor het opbouwen van een massagepraktijk. Vooral in het begin is het veel uren draaien en, letterlijk, dag en nacht beschikbaar zijn. Ze moeten je leren kennen en weten dat ze op je kunnen bouwen omdat je resultaat boekt. Mond tot mond reclame is onbetaalbaar."
Toch zijn er wel wat voorwaarden op te noemen die in zo’n blauwdruk passen. "Een grote stad is niet echt een voorwaarde, maar helpt uiteraard wel in verband met je mogelijke verzorgingsgebied. Den Bosch is een behoorlijke stad, maar toch zijn er maar enkele sportmasseurs gevestigd. Dat heeft uiteraard ook te maken met het aantal cliënten, dat je in je eentje aankunt. Vijftig in de week is wel zo’n beetje het maximum."
Een ander voordeel van een grote stad als vestigingsplaats is de aanwezigheid van professionele sportverenigingen. Vogels werkt ondermeer voor de basketbalvereniging SPM Shoeters, het vroegere EiffelTowers Den Bosch. "Ik heb alle bewondering voor sportmasseurs die zich inzetten voor amateursportverenigingen, maar dat blijft toch een beetje liefdewerk." Andere topsporters die hij begeleidt heeft, zijn onder anderen turner Yuri van Gelder, trampolinespringster Rea Lenders en Olympisch medaillewinnaar handbiking Laura de Vaan.

"Je inzetten voor amateur-verenigingen blijft toch liefdewerk"

"Het komt zelden voor dat een huisarts naar mij verwijst"
















-------------------------------------
SPORTMASSEUR AD VOGELS
-------------------------------------

  • is zo'n twintig jaar actief als masseur, waarvan zeven jaar als zelfstandige

  • behandelt clienten zowel in zijn eigen praktijk als op locatie

  • heeft een dienstaanbod dat loopt van sportmassage tot medical taping tot bedrijfsbegeleiding

  • was tot voor kort ook actief als opleider.


Een derde kenmerk van een grote stad als vestigingsplaats is vaak de aanwezigheid van koepelorganisaties op sportgebied. Ad Vogels sloot onlangs bijvoorbeeld enkele samenwerkingsovereenkomsten met o.a. Olympisch Netwerk Brabant. Ook verzorgt hij, via een overeenkomst met Sport Medisch Centrum Jeroen Bosch Ziekenhuis, sporters in de regio Den Bosch.

KRUISBESTUIVINGEN
Een ander hoofdstuk uit de blauwdruk voor het vestigen van een (sport-)massagepraktijk kan getiteld worden ‘kruisbestuivingen.’ "Dat is een vorm van netwerken, maar net even anders. Het is een netwerk van (para-)medici voor doorverwijzingen", zegt Ad Vogels. "Fysiotherapeuten verwijzen hun cliënten door naar mij en ik mijn cliënten naar hen. Dat gebeurt meestal op individuele ad hoc basis, maar kan ook meer gestructureerde vormen aannemen. Zo heb ik vorig jaar een overeenkomst afgesloten met het Sportmedisch Centrum Tilburg om via hen samen met de medische staf de voetballers van de Regionale Jeugdopleiding Willem II/RKC te begeleiden. Ik heb altijd veel met voetballers gewerkt, dus dat sluit mooi bij mijn belangstelling."
Medici die verbonden zijn aan sportgeoriënteerde organisaties vinden sportmassage een belangrijke aanvulling bij de verzorging van sporters. Reguliere huisartsen zien het belang van massage nog niet zo in, stelt Vogels.

"Het komt zelden voor dat een huisarts een patiënt naar mij doorverwijst. Toch werken mijn behandelingen vaak sneller dan de gebruikelijke behandelingen die een huisarts biedt."

GESTAAG OPBOUWEN
Ad Vogels heeft vanzelfsprekend ook de voor zelfstandige ondernemers gebruikelijke middelen geprobeerd als adverteren in lokale media. "Dat werkt niet echt. Die bewegende reclameborden in een fitnesscentrum en daar dan een ruimte huren werkte eveneens niet echt. Dat doe ik niet meer. Dan sta je daar uren te wachten tot er iemand komt. Ik merk wel dat er mensen aankloppen via mijn website. Dat zijn vaak mensen die lezen wat ik aanbied en denken dat een bepaalde vorm van behandeling voor hen kan werken. Het helpt ze over drempel, want massage is toch een relatief onbekend gebied bij de consument. Aan de hand van de intake stel ik dan vast bij welke therapie ze het meeste baat hebben. Vaak volstaat vijf tot zeven behandelingen. Opmerkelijk is dat deze mensen vaak terugkerende cliënten zijn die een à twee keer per maand terugkomen voor wat ze hun ‘APK-tje’ noemen."

NIET AFHANKELIJK
Het vergt enig denkwerk, maar hij kent geen voorbeelden van mannelijke sportverzorgers die vanaf dag één, net als hij nu bijna tien jaar, volledig van hun vak kunnen leven. "Meestal zijn het de vrouwen die fulltime een praktijk voor (sport)massage runnen en daarbij bepaalde vormen van massage aanbieden.


Vaak hebben zij een partner welke in het levensonderhoud voorziet zodat zij niet afhankelijk zijn van de inkomsten van de massagepraktijk. Het opbouwen van een zelfstandig praktijk vergt een lange adem. Je moet passie voor je vak hebben en vooral geen negen-tot-vijf mentaliteit. Juist als je met professionele sportclubs werkt, verdwijnt het begrip weekend al snel uit je vocabulaire."



UITBREIDING

Of hij aan uitbreiden denkt van zijn eenmanszaak? "Je sluit dat natuurlijk nooit uit. Bouwtechnisch gezien kan het. Mijn praktijk zit in de omgebouwde garage naast mijn woonhuis en kan uitgebreid worden. Gezien de potentiële vraag zijn er mogelijkheden. Ondanks de economische crisis. Of dankzij de economische crisis, net hoe je bekijkt.


De fysiotherapeut blijkt voor meer mensen net iets te duur geworden. Maar er komt meer bij kijken dan de vraagzijde. Het belangrijkste criterium -en dat geldt voor bijna alle ZZP’ers- is de vraag; hoe persoonsgebonden is mijn klantenbestand? Kiezen ze voor mij en mijn kennis en kunde of accepteren ze ook iemand die voldoet aan de kwaliteitseisen die ik aan mijn praktijk stelt?"

"Het begrip weekend verdwijnt snel uit je vocabulaire"

 
Voor info: AVO-BodyHealthStudio@kpnplanet.nl
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu